"Ember in the Ashes. Pochodnia w mroku" - Sabaa Tahir | Bez spoilerów

15 lipca

Drugi tom przygód Scholarki Lai i Wojanina Eliasa to długo wyczekiwania przez niektórych książka. Kontynuacja niesamowitego, nieprzewidywalnego i brutalnego „Imperium ognia”. Czy Tahir po raz kolejny popełniła fantastyczną powieść? 
 
 
Mała uwaga – jeżeli nie czytaliście jeszcze pierwszego tomu, strońcie od opisów fabuły drugiej części, bo zaspoilerujecie sobie zakończenie „Imperium ognia”.

Tym razem jest jeszcze ciekawiej i jeszcze bardziej brutalnie. Tahir jest mistrzynią budowania specyficznego klimatu przypominającego Rzym za czasów Nerona. Czytelnik okrutnie przeżywa każde wydarzenie, każdą śmierć, a także odczuwa wszelkie emocje towarzyszące ucieczkom, bo to właśnie pościg jest motywem przewodnim „Pochodni w mroku”.
W tej części kształtuje się trójkąt miłosny, który, o dziwo, zostaje genialnie rozwiązany. Na każdej stronie spotykamy się z nową, mistrzowsko uknutą intrygą, która niejedno ma imię. Liczne pojedynki i niehonorowe walki są cudownym uzupełnieniem niebywale dopracowanej fabuły. 

Niepowodzenie nie ma takiego znaczenia - powiedział. - Ważne jest, co zrobisz, kiedy ci się nie powiedzie.

Muszę zdradzić wam, że do „Pochodni w mroku” mam ociupinkę ambiwalentny stosunek. Dlaczego? Bo z jednej strony autorka znów serwuje nam świetną historię, a z drugiej... A z drugiej strony jest Helena. Tym razem poznajemy także jej punkt widzenia, a nie tylko Lai i Eliasa. Niestety była ona odrobinę... drętwa. Nie wiem, jak inaczej ją opisać. Na przykładzie Eliasa przekonaliśmy się, jak skomplikowanymi istotami są Maski. Ile emocji się w nich kotłuje, a jednocześnie jak bardzo muszą je ukrywać. Tahir ukazała nam ich życie jako niekończące się pasmo wyzwań, prób i cierpienia, i dokładnie taka jest Helena. Wciąż rozdarta między tym, co powinna, a tym, co musi. Niestety jej egzystencja sprowadza się jedynie do tych wyborów. Imperium stara się ją złamać i – niestety – udaje mu się to. W efekcie rozdziały z perspektywy Heleny nie są specjalnie porywające, a często po prostu zalatują nudą. Nie jest to postać źle skonstruowana, jednak w porównaniu do innych bohaterów wypada blado. Mam nadzieję, że w kolejnym tomie (bo na to się zanosi), Tahir wróci do konstrukcji pierwszego tomu i odpuści mi Helenę. 

Link do recenzji pierwszego tomu TUTAJ.
Pozostali bohaterowie są genialni i pozostaje mi pisać długaśne peany na ich temat. W tym tomie lepiej poznamy skrytego rudzielca z ruchu oporu, jednak tym razem autorka mocno skupiła się na samej Lai i nadała tej postaci ogromnej dynamiki. Młoda Scholarka wciąż się zmienia, zdarza jej się popełnić kilka nierozsądnych lub błędnych decyzji, które kładą się cieniem na życiu jej i jej bliskich. Sabaa Tahir zaskoczyła mnie i to bardzo pozytywnie, bowiem „Pochodnia w mroku” jest całkiem niezłym studium psychologicznym. Laia – niewolnica chcąca uwolnić brata przeżywa wiele wzlotów i upadków. Stara się naprawić swoje błędy, jednak nie jest to takie proste. Zazwyczaj w książkach bohaterowie po pierwszym niepowodzeniu już wiedzą wszystko – co powinni w sobie zmienić, kto im powinien pomagać, a kto nie, jak żyć, czy istnieje Bóg, czy nie, a nawet jak zdać maturę z matmy na 100%. Tutaj natomiast jest jak w prawdziwym życiu. Postaci uczą się na błędach i wybierają inne drogi, choć nie mają gwarancji, że tym razem idą właściwą ścieżką. 

„Pochodnia w mroku” serwuje nam większą dawkę motywów fantastycznych. Powiem wam jednak, że chyba wolałabym, aby ich nie było. Podczas lektury pierwszego tomu mogłam bardziej „wejść” w tę powieść, dzięki czemu była dla mnie o wiele wiarygodniejsza i prawodopodobna niż jej kontynuacja. Mnie osobiście wystarcza klimat tej historii, świetnie skonstruowani bohaterowie, cudowny świat i ja jestem w siódmym niebie. Fantastyczne opowiastki nie są mi już do niczego potrzebne.

Tak trochę pogderałam na temat tej Heleny i motywów fantastycznych, ale i tak dla mnie ta seria to absolutny cud, miód i orzeszki. Po prostu tym razem już wiedziałam, czego mam się spodziewać po autorce, podczas gdy „Imperium ognia” czytałam trochę w ciemno i byłam po prostu zaszokowana poziomem tej powieści i jej oryginalnością. Teraz jestem zauroczona samym stylem Tahir i ciekawymi rozwiązaniami fabularnymi, które zastosowała. „Imperium ognia” to najlepsza książka, jaką przeczytałam w tym roku, lecz drugi tom praktycznie dorównuje jej poziomem :). Zachęcam was gorąco do przeczytania tej książki, bo naprawdę jest warta waszego czasu i gwarantuję, że absolutnie przepadniecie.

Strasznie chciałabym, aby „Ember in the Ashes” zostało zekranizowane. To naprawdę ogromny sztos i genialny materiał na film. Na uwagę zasługuje bowiem nie tylko niesamowity styl autorki, lecz także jej bujna wyobraźnia i oryginalne pomysły. Może kiedyś się doczekam?

43/2017
Tytuł oryginalny: "A Torch Against the Night"
Wydawnictwo: Akurat
Cykl: An Ember in the Ashes
Kategoria: fantastyka/fantasy
Liczba stron: 512
Cena okładkowa: 39,90 zł
Oprawa: miękka 
Premiera: 28 czerwca 2017

http://businessandculture.pl/wp-content/themes/bnculture/img/logo.png

https://muza.com.pl/2_wydawnictwo-akurat

Zajrzyj również tu

12 komentarzy

  1. Hejka!
    I znowu książeczka nie dla mnie. xD Chociaż wydaje się być ciekawa, potrzebuję czegoś lżejszego. Tutaj zapowiada się ciężki klimat i pomimo brutalności, której poszukuję, muszę ją sobie odpuścić. xD Jest tyle książek, że znajdę jakąś na zastępstwo. :D
    Pozdrawiam Lex May

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba pójdę z torbami albo mój mąż się ze mną rozwiedzie, jak będę kupować kolejne i kolejne książki. O tej pozycji czytałam już wiele dobrego, a że ostatnio kocham się w fantastyce to raczej coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. okładka hipnotyzuje :D ale seria raczej nie dla mnie :(
    Pozdrawiam
    wojciechowska-olaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. "z jednej strony autorka znów serwuje nam świetną historię, a z drugiej... A z drugiej strony jest Helena."
    hahaha bawi mnie to zdanie. To samo myślałam gdy czytałam trylogię ,,Więźnia labiryntu" - "ale z drugiej strony Teresa" nienawidziłam tej laski.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zmieniłaś szablon, śliczny *o*
    Jeszcze nie słyszałam o tej serii, ale bardzo dobrze się składa, że w sierpniu kupuję książki :D Na pewno się z nimi bliżej zaprzyjaźnię, fantastyka i bitwy to mój klimat ♥
    Pozdrawiam cieplutko :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Całkowicie się zgadzam! Również najgorzej czytało mi się rozdziały z perspektywy Heleny, Laila przeszła dużą zmianę na plus, bardzo ciekawy wątek z Eliasem, który nie wiadomo jak się potoczy w kolejnym tomie, końcówka zafundowała mi małe wzruszenie. Ogólnie, warto było czekać :)
    Pozdrawiam
    Gaba :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja naprawdę nie mam czasu na kolejną serię fantastyczną... a Ty tu kusisz i to takim solidnym tytułem, jak się wydaje :) Może zimą... ;)
    Pozdrawiam
    Ewelina z "Gry w Bibliotece"

    OdpowiedzUsuń
  8. Akurat kilka dni temu zamówiłam obie części i mam nadzieję, że się nie zawiodę. :)

    Pozdrawiam serdecznie. :)
    niezapomniany-czas-czyli-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Love your post dear ♥
    If you want check out my blog.I write about fashion,beauty and lifestyle . Maybe we can follow each other and we can be great blogger friends !

    http://herecomesajla.blogspot.ba/

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam pierwszy tom i już nie mogę się doczekać kontynuacji. Jedną kwestią, jaka przeszkadzała mi w "Ember in the Ashes" była narracja ze strony Lai. Coś nie zapałałam sympatią do tej bohaterki, ale mam nadzieję, że w "Pochodni w mroku to się zmieni. Eliasa po prostu ubóstwiam <3

    Read With Passion

    OdpowiedzUsuń
  11. Jejku, czy może być jeszcze ciekawiej? Pierwsza część totalnie mną zawładnęła! Coś czuję, że kupię tę książkę w ten weekend, choć portfel chudziutki :P
    http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Po premierze pierwszego temu wyczytałam gdzieś plotki, że na kolejny będziemy czekać 7 lat :) Na szczęście to były tylko domysły i swój egzemplarz już mam :* Bardzo się cieszę, że Cię nie zawiódł, wszak jesteś wymagająca ;)

    OdpowiedzUsuń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obserwuj przez e-mail